PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Okamžik, kdy tuzemsko blíže a masověji přičichlo k tvorbě švédských SABATON, by se dal nejspíše vysledovat v souvislosti se třemi českými zastávkami loňského společného turné HELLOWEEN a GAMMA RAY. To ovšem není tak podstatné jako fakt, že od té doby je jméno téhle kapely diskutováno a citováno stále častěji. Bomba, špička, síla, tak nějak většinou znějí přirovnání používaná heavy - power metalovou komunitou, z nichž se dá odhadnout, že akcie a s nimi i popularita těchto seveřanů stoupají závratnou rychlostí. A já se ptám: je za tím vším náhoda, neschopnost ostatních nebo opravdové nadání téhle šestice z Falunu?
Vsadit dnes na tradiční kartu totiž zdaleka nebývá doporučováno. A přesto (nebo právě proto, jak se velmi často jedním dechem dodává) s tímhle tipem SABATON uspěli, o čemž svědčí nejen „The Art Of War“, novinkové album snad ještě více než kdykoliv předtím skrznaskrz prošpikované oblíbenou válečnou tématikou. Švédové na něm bez nějakého zbytečně sebevědomého pokřikování pracují s tradiční heavy - power metalovou matérií a oč více při tom šetří na gestech, o to silnější a účinnější potenciál z něj nakonec vymačkávají.
Koncepce výstižně pojmenované nahrávky nás přivádí ke stejnojmenné knize „Umění války“, kterou v 6. století př. n. l. sepsal čínský generál Sun Tzu, a která se mimo jiné zabývala i některými obecnými vojenskými tématy, jež jsou zde na pozadí konkrétních historických událostí rovněž zpracována. Intra (znějící mimochodem jako dobře udělané instrukce v počítačové hře) jsou tvořena citacemi ženského hlasu z uvedené knihy a není pochyb o tom, že svým dramatickým provedením albu ještě více nahrávají. Od vpravdě plodného zázemí pak zbývá jen krůček k hudební poloze věci a zde už skutečně není o čem sáhodlouze přemýšlet. Poctivé a zvučné riffy, věrné té nejlepší tradici, majestátní refrény podpořené nezbytnými sbory a klávesovým vyšňořením a sugestivní chraplák zpěváka Joakima Brodéna, to jsou skutečně spolehlivé propritey, obzvláště když jejich volbu provádíte s citem pro věc. A ten SABATON rozhodně nechybí, jen co je pravda. Přesně v tomto duchu vás zčerstva provětrá třeba výtečný otvírák „Ghost Division“, hned za ním titulní skladba ozdobená živelným klávesovým motivem a do třetice i „40:1“, výmluvná riffózní poklona 720 polským vojákům, kteří v roce 1939 tři dny odolávali invazi 40.000 němců (odtud onen poměr v názvu skladby). Také ve zbytku alba, přes jisté poruchy soustředění v méně výrazných „Unbreakable“ či „Panzerkampf“, kapela nikdy nedopustí úplnou ztrátu pozitivního kontaktu s posluchačem, a ať jsou to výpravné věci typu „Cliffs Of Gallipoli“ či kvapíky po vzoru „Talvisota“ (pojednávající o neúspěšné sovětské invazi do Finska), všude je zřejmé, že stále platí to, co bylo řečeno hned na začátku - totiž že SABATON v téhle výzvě heavy metalu z drtivé většiny uspěli.
A nebylo to ani nijak složité, chtělo by se říci na závěr, ale to bych si nejen sakra odporoval, nýbrž se i zatraceně krutě seknul. Zachovat si dnes vlastní tvář a vytasit se k tomu s albem, které nezaměnitelným a proto i zodpovědným způsobem vytáhne do boje s tuctovostí, to chce hned několik celých mužů, v daném případě ideálně zainteresovaných do jediné heavy metalové skupiny. A SABATON takovou skupinou (nejpozději od „The Art Of War“) rozhodně jsou.
Tradiční (švédská) heavy - power metalová práce, která zbytečně nekecá a o to víc maká.
7,5 / 10
Joakim Brodén
- zpěv
Oskar Montelius
- kytara
Rikard Sundén
- kytara
Pär Sundström
- baskytara
Daniel Mÿhr
- klávesy
Daniel Mullback
- bicí
1. Sun Tzu Says
2. Ghost Division
3. The Art Of War
4. 40:1
5. Unbreakable
6. The Nature Of Warfare
7. Cliffs Of Gallipoli
8. Talvisota
9. Panzerkampf
10. Union (Slopes Of St. Benedict)
11. The Price Of A Mile
12. Firestorm
13. A Secret
The Great War (2019)
The Last Stand (2016)
Heroes (2014)
Carolus Rex (2012)
World War Live: Battle Of The Baltic Sea (2011)
Coat Of Arms (2010)
The Art Of War (2008)
Metalizer (2007)
Attero Dominatus (2006)
Primo Victoria (2005)
Fist For Fight (2001)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Black Lodge Records
Stopáž: 49:28
Produkce: SABATON, Tommy & Peter Tägtgrenovi
Studio: Studio Abyss, Švédsko
Koukám že tady moc lídí asi nehodnotí oběktivně tak se poksím o to aspoň já. První zkušenost mám na MoR , jak už bylo řešeno tak live vystopení je velice dobré , vlastně lepší než album. U jiných kapel je tomu naopak. Z tech hevíkovích milionů kapel co tam bylo, byli Sabaton opravdu nejlepší a po poslechu desky můžu hodntit jedině kladně
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.